Search Result

Oct 19, 2010

Kenapa si mati di bin dan di bintikan dengan nama IBU?

Dalam perjalanan pulang dari kerja sebentar tadi saya terlihat seorang kanak - kanak yang berjalan keseorangan yang mana telah membuatkan diri ini tertanya - tanya sendirian tanpa jawapan yang pasti. Kemanakah perginya ibu atau bapa kanak - kanak tersebut? kenapa mereka tidak menemani kanak - kanak tersebut berjalan? tidak takutkah mereka akan kehilangan anak yang mana telah menjadi isu nasional yang tidak tahu siapa yang patut dipersalahkan. Ibubapa atau anak - anak? banyak persoalan yang timbul hingga tersampailah pada satu perkara yang sebelum ini menjadi bualan bersama kawan - kawan. Ada satu hari tu saya ada bertanya kawan pejabat berkaitan satu perkara yang sering bermain - main serta berlegar - legar dikepala ini. Kenapakah seseorang yang mati itu akan di bin dan di bintikan kepada nama ibu? kawan - kawan ku lantas meneka - neka sambil berbahas secara ilmiah. Selepas pada hari itu saya terbaca saya artikel yang menyatakan bahawa seseorang yang mati akan di bin dan di bintikan dengan nama ibu kerana untuk menutup aib seseorang tersebut sekiranya si mati tersebut merupakan anak luar nikah, bapa bercerai dan yang seangkatan dengannya. Seseorang akan mempunyai ibu tapi tidak semesti mempunyai bapa dan mungkin dalam perjalanan keluarga mereka terdapat pertelingkahan dan menyebabkan bapa terebut meninggalkan keluarga. Betul juga apa yang diperkatakan dalam petikan artikel tersebut. Tapi timbul pula persoalan baru yang timbul dari artikel yang dibaca itu. Bagaimana pula dengan kanak - kanak yang dibuang yang mana ianya jua menjadi isu nasional yang sangat serius lagi kritikal untuk ditanggani secara berhemah. Anak tersebut tidak dapat dipastikan siapakah ibunya. Kalau sewaktu hidupnya akan di bin dan di bintikan dengan nama ABDULLAH. Tapi macam mana kalu anak - anak terebut mati atau meninggal dunia. Dengan nama siapa pula si mati tersebut akan di bin dan di bintikan Sehingga timbulnya cadangan diadakan atau diwujudkan pendidikan seks disekolah bagi memperkenal dan mengajar anak - anak berkaitan peri pentingnya tidak menjadi seperti binatang yang tidak sayangkan anak. Saya dan kawan - kawan sekali lagi berbahas secara ilmiah sehingga ada yang berkata mungkin si mati tersebut di bin dan di bintikan dengan nama aminah, dan nama yang aku sendiri pun dah lupa. Akhirnya pada satu petang datang kawan saya dengan senyuman yang sangat manis dari jauh. Saya pun bertanya kenapa dengan kamu ni. Tersenyum je dari jauh. Katanya dia dah tahu si mati yang dibincangkan sebelum ini dengan nama sape. Saya pun bertanya dengan penuh minat. Katanya sekiranya si mati tersebut tidak dapat dikenalpasti ibunya maka si mati itu akan di bin dan di bintikan dengan nama HAWA. Saya bertanya padanya dari mana kamu dapat jawapan tersebut. Katanya dia terbaca dalam sebuah buku yang baru dibelinya. Kami semua ketawa beramai - ramai sambil berkata akhirnya terjawab jua persoalan tersebut.

No comments:

Post a Comment