Search Result

Oct 25, 2010

Bapa Kepada Janda - Janda ....

Makanan bagi balu - balu terutama balu para syuhada yang tinggal di sekeliling rumah Sayidina Ali bin Abi Talib akan disediakan setiap pagi tapi mereka tidak mengetahui siapakah yang memberikan/menyediakan makanan yang mereke perolehi didepan pintu rumah.

Misteri insan yang sangat pemurah ini tidak diketahui sehinggalah Sayidina Ali kembali ke rahmatullah. Sejak dari itulah tiada lagi makanan tersedia didepan pintu rumah para balu - balu tersebut. Dengan itu maka diketahuilah oleh mereka bahawa makanan yang mereka perolehi setiap pagi sebelum ini adalah hasil ihsan daripada Sayidina Ali.

Kita tidak/sangat sudah untuk dapat melihat atau menemui insan yang boleh bertindak seperti Sayidina Ali dalam masyarakat Islam masa kini. Sebaliknya kebanyakkan sering dilingkungi oleh sikap suka bergantung dan mengharapkan bantuan atau pertolongan dari orang/pihak lain. Hal ini bukan terjadi pada masyarakat miskin malah para jutawan jua ada yang masih bergantung kepada bantuan daripada pihak lain untuk memajukan perniagaan mereka. Sepatutnya merekalah yang memberikan bantuan kepada masyarakat yang miskin. Itulah keadaannya, mungkinkah kita dapat menghayati perlakuan atau perbuatan - perbuatan baik daripada para nabi dan rasul atau setidak - tidaknya daripada para sahabat - sahabat nabi dalam melayari hidup kita masa kini. Wallahualam ....

No comments:

Post a Comment